lördag 27 januari 2018

Guds rättvisa

Guds rättvisa, hur ser den ut?

Septuagesima går in (med en av kyrkoårets krångligare namn för övrigt) och inleder förfastans tid. 70 dagar kvar till påsk, och bibelläsningarna skiftar fokus från uppenbarelsen - att Jesus är Messias - till hur Guds folk ska formas och leva.

I Matteus tjugonde kapitel ger Jesus en liknelse om vad det innebär att vara en kristen och arbeta för Guds rike. Han liknar det vid att göra dagsverke i en vingård. Några arbetare är vakna tidigt och kan börja sin tjänst redan på morgonen. Några andra ansluter lite senare under dagen, ytterligare några kommer först mot slutet och hinner bara arbeta en timme innan arbetsdagen är slut. När det är dags för löning ställer alla arbetarna upp sig, och till sin förvåning är lönen detsamma för dem som kom först som för dem som bara arbetat en timme.
Hur är det med rättvisan? Med mänskliga ögon är detta djupt orättvist. Kanske reagerar du som jag; de första som varit trogna en hel dag i solhettan - ska de verkligen inte belönas mer än de som släntrade in i elfte timmen?

"Men jag vill ge den siste lika mycket som du fick. Har jag inte rätt att göra som jag vill med det som är mitt? Eller ser du med onda ögon på att jag är god?’ Så skall de sista bli först och de första sist."


När det gäller Guds rättvisa så verkar det vara på ett annat sätt än med vår. Jesus säger att Fadern vill ge alla samma lön. De första ska bli sist och de sista ska bli först. I Guds rike råder inte mänsklig rättvisa, där råder rättfärdighet. Trons mysterium.

Vem av arbetarna känner du igen dig i? Vad väcker Jesu ord för tankar och känslor i dig? Låt veckan som kommer präglas av dessa frågor. Rikta in dig mot ett fokus som får bli ditt under den stora fastan som snart inleds. 

"Herre, lär mig dina vägar, visa mig dina stigar. Led mig i din sanning, lär mig, du som är min Gud, min räddare, ständigt hoppas jag på dig. Herre, kom ihåg din barmhärtighet, den godhet du alltid har visat. Glöm min ungdoms synder, allt jag brutit, tänk på mig i din trofasthet, Herre, du som är god. Herren är pålitlig och god, därför visar han syndarna vägen. Han leder de ödmjuka rätt, de ödmjuka lär han sin väg. Allt vad Herren gör är nåd och trofasthet mot dem som håller hans förbund och hans bud. Herre, min synd är stor, förlåt den, ditt namn till ära". (Ps. 25:4-11).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar