onsdag 1 mars 2017

Kom ihåg att du är stoft


Den stora fastetiden inleds idag med Askonsdagen. "Kom ihåg, o människa, att du är stoft och att du åter ska bli till stoft. Omvänd dig och tro evangelium." Orden lästes i Askonsdagsmässan ikväll i min församling liksom i hundratals, tusentals andra församlingar.

Fastetiden inbjuder oss att av hjärtat söka Gud, leva i bot och stärkas i vår längtan att dag för dag dö och uppstå med Kristus. Fastetiden är en gåva till oss och kan hjälpa oss att välja, skära ner och prioritera. Inte för att vi ska hinna mer eller maximera det vi redan har, utan för att vi ska erfara sanning och vad som är verkligt viktigt.

Jag är stoft och en dag ska jag åter bli stoft. Av jord har jag kommit, jord ska jag åter bli. Orden blir ett korrektiv till mitt liv som jag fyller med så mycket viktigt. Kristus kallar mig ut ur den där bubblan av viktighet och visar på en uppgift: att gå kärlekens väg i hans efterföljd. Han som hela tiden går längre ner kallar dig och mig att gå med. Den vägen går vi aldrig ensamma, eftersom Han har gått den först.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar