lördag 25 februari 2017

Kärlekens väg

Jesus har bestämt att fira påsken i Jerusalem. Han har berättat det för lärjungarna och nu är de på väg. Lärjungarna var fyllda av bävan berättar evangeliet, och de andra som följde med var rädda. De är alla medvetna om vad det innebär att gå till Jerusalem nu, då många av Jesu fiender finns där. Jesus vet också vad som väntar honom, och för tredje gången berättar han för lärjungarna om sitt kommande lidande och förhärligande.
De kunde inte förstå, så klart, och de väljer att fokusera på det som gör dem rädda. Det kan kanske vara en tröst för oss att lärjungarna hade så svårt att förstå. Det som de inte kunde fatta var just det centrala, det viktigaste av allt: att Jesus som människosonen, Kristus, skulle lida men sedan uppstå och att detta skulle få inverkan på deras liv och alla våras liv. Istället för trösten i löftet om uppståndelsen lyssnar de till det som väcker rädsla och avstånd. Så ofta som det är så för oss! 

Lärjungarna visste att de ville följa Jesus, vad som än hände. De har varit med honom så länge nu och upplevt så många märkliga ting att de nu vet att han är den de har väntat på. De visste att de ville följa honom, även om de inte förstod allt talet om att han skulle ge sitt liv till lösen för många. Därför att de följde honom kunde de också så småningom förstå vad det var Jesus kunde ge och som de inte anat förut. 


Kärlekens väg. Det är den väg som Jesus går och som lärjungarna är de första att bevittna. Det är den väg som Jesus kallar oss att gå, i hans efterföljd. Vad är det att välja kärlekens väg? Vad betyder det i ditt eget liv? Kärlekens väg handlar om att tjäna. Det handlar om att gå längre ner, djupare in. Nu väntar fastetiden där du ges möjlighet att fråga dig själv på vilket sätt du går kärlekens väg och hur du kan få mer plats för Gud i ditt liv. Välsignelse över det.

Se, vi går upp till Jerusalem i heliga fastetider.


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar