lördag 21 januari 2017

Tro

"Herre kom innan mitt barn dör". Det måste vara en av Nya testamentets kraftfullaste böner. Det är en sådan där mening som träffar rakt i magen, snörper åt hjärta och lungor och korrigerar oss som tror att livet handlar om det yttre.
Ämbetsmannens bön återges av evangelisten Johannes och bärs genom århundradena hit till oss i söndagens evangelium. På vägen har den mött tusentals böner om hopp i förtvivlans mörker, om liv i dödsskuggans dal, om tröst när ingen tröst synes vara möjlig. "Herre, kom innan mitt barn dör". Pröva de orden. Oavsett om du är förälder eller inte kan de orden bli verkliga för dig. Herre, kom innan min vän dör. Herre, kom innan min syster dör. Herre, kom innan världens barn dör.  

Temat för tredje söndagen efter Trettondagen är "Jesus skapar tro". Vad är tro? Tro är det som du sätter din lit till. Tro är ditt hjärtas längtan. "Mitt hjärta är oroligt tills dess det finner sin vila i dig", skriver Augustinus på 300-talet.

Ämbetsmannen visste kanske inte vad han skulle sätta sin lit till. Men han valde att vara öppen och pröva. När ens barn ligger för döden prövar man vad som helst. Ämbetsmannen satte sin lit till Jesus och det visade sig hålla.

Jesus sa till ämbetsmannen: din son lever. Från den dagen kom mannen och alla i hans familj till tro.

Vad sätter du din lit till?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar