lördag 3 december 2016

Guds tid


De tre bibeltexterna för andra söndagen i Advent talar alla om tid. Jeremia säger: ”det skall komma en tid”, Hebréerbrevets författare uppmuntrar till tålamod och skriver: ”Ännu en liten tid”, och evangelisten Markus återger Jesu första offentliga predikan och låter oss höra: ”Tiden är inne”.
Nya testamentet har två begrepp för tid. Kronos och kairos. Kronos är den linjära, mätbara tiden, den som många av oss tycker att vi har för lite av. Kairos är något annat. Kairos syftar inte på den mätbara tiden, utan på Guds tid. Kairos är den tid då Gud bryter in, när Gud bryter in i världen och skapar nytt. Jesus talar till oss genom evangelisten Markus idag och säger ”Tiden är inne”. Kairos. Han talar om Guds tid, han talar om att nu – just i detta nu – bryter Gud in. Och Jesus fortsätter sedan med sin rekordkorta predikan, och säger: Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet.

Vad är Guds rike? När vi läser evangelierna förstår vi att Guds rike, när Jesus talar om det, inte bara är en framtidsvision. För Jesus säger: Guds rike är nära. Ja, han säger till och med: Guds rike är här, eller Guds rike har nått er. Alltså att vi även i denna tiden, just här och nu där vi lever, kan få en försmak av Guds rike. I evangelierna blir det tydligt för oss att försmaken av Guds rike hör ihop med Kristus.
Jesus ger med sin närvaro och sina handlingar glimtar av Guds rike: när han botar sjuka, när han upprättar, när han driver ut det onda. När han talar sant rakt in i osanningens tid. I och med Kristi närvaro kan vi smaka Guds rike redan här och nu, i tiden, i kronostiden. Med Guds rike är det alltså så att det är redan här men ännu inte.

Vad är då tecknet på Guds rike? Hur vet jag att det är Guds rike jag smakar och inget lättköpt adventspynt som inte hjälper det minsta när livet skakar? Ja, tecknen på Guds rike är bland annat barmhärtighet, upprättelse, frid, kärlek, nåd.
Se tillbaka på ditt liv – när har du upplevt något av detta? Då har du smakat Guds rike.
Här i församlingen kan vi smaka Guds rike. I mässan tar vi emot honom som är världens ljus och som kallar oss till ett heligt liv, ett kristenliv som gör skillnad i världen. Tiden är inne, Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet.









2 kommentarer:

  1. Hej Judith, jag läser ju din blogg med intresse och har tagit mig friheten att kommentera, eftersom jag tror att du är en ovanligt bra präst. Dagens blogg tycker jag är obehaglig och känns nästan hotfull. Kram Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kerstin! Jag är så glad över att du både läser och kommenterar - det ska du veta!
      Funderar över ditt ordval, hotfull. Det är ett starkt ord. Är det hela bloggtexten du menar eller syftar du främst på Jesus-ordet, alltså "Tiden är inne, Guds rike är nära. Omvänd er och tro på budskapet."? Jag skulle inte använda ordet hotfull från min horisont - men vi ser ju lite olika på världen. Jag håller med dig om att orden definitivt är provocerande, och det är själva meningen också. Provocerande för att få en reaktion, handling, agerande. Så tänker och resonerar jag kring orden. Kram!

      Radera