lördag 12 november 2016

If it be your will


Om jag står eller sitter vet du det, fast du är långt borta vet du vad jag tänker. Om jag går eller ligger ser du det, du är förtrogen med allt jag gör. Innan ordet är på min tunga vet du, Herre, allt jag vill säga. Du omger mig på alla sidor, jag är helt i din hand. Den kunskapen är för djup för mig, den övergår mitt förstånd. Var skulle jag komma undan din närhet? Vart skulle jag fly för din blick? Stiger jag upp till himlen, finns du där, lägger jag mig i dödsriket, är du också där. Tog jag morgonrodnadens vingar, gick jag till vila ytterst i havet, skulle du nå mig även där och gripa mig med din hand. Om jag säger: Mörker må täcka mig, ljuset omkring mig bli natt, så är inte mörkret mörkt för dig, natten är ljus som dagen, själva mörkret är ljus. (Ps. 139)

Vi står i slutet av kyrkoåret, och vi kallas till vaksamhet och väntan, till samling och beredskap. Vad är det vi ska hålla oss beredda på? Vad är det som kommer som vi ska vänta på? Kyrkoårets pedagogik har fört oss från påsk och pingst, uppståndelse och andedop, till trefaldighetstidens fokus på det kristna livet; dop, lärjungaskap, gemenskap, efterföljelse. Nu uppenbaras det som det kristna livet rustar för: Kristi återkomst. Vad betyder det att Kristus kommer åter? Bibeln tecknar det som en strålande dag. En dag då inte bara orättvisor och förtryck slutgiltigt ska krossas utan då allt det där mörka i världen som finns även hos mig ska lyftas fram i ljuset och vi ska få lämna det för alltid. Ännu lever vi i väntans tid. Väntetiden karakteriseras ibland av svårigheter och mörker. Men det är inte en kristens uppgift att förtvivla, utan att ha förtröstan. Och be och arbeta.

If it be your will
That I speak no more
And my voice be still
As it was before
I will speak no more
I shall abide until
I am spoken for
If it be your will
If it be your will
That a voice be true
From this broken hill
I will sing to you
From this broken hill
All your praises they shall ring
If it be your will
To let me sing
From this broken hill
All your praises they shall ring
If it be your will
To let me sing

If it be your will
If there is a choice
Let the rivers fill
Let the hills rejoice
Let your mercy spill
On all these burning hearts in hell
If it be your will
To make us well

And draw us near
And bind us tight
All your children here
In their rags of light
In our rags of light
All dressed to kill
And end this night
If it be your will

If it be your will.
 
(Leonard Cohen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar