lördag 29 oktober 2016

Att falla och tas emot


Petrus frågar Jesus en mycket vanlig fråga. Hur många gånger måste jag förlåta den som handlar fel mot mig?

Kanske är det så att du har det som Petrus; att någon eller några i din närhet gång på gång handlar felaktigt mot dig och du frågar dig själv hur många gånger du ska behöva förlåta innan du kan säga att det är nog. Kanske är det så att du har svårt att förlåta. Kanske har du många vänskaper och relationer bakom dig där ni aldrig nådde förlåtelse och försoning. Kanske är det så att du är den som Petrus syftar på; den som gång på gång hamnar på kant med andra. Du kanske handlar fel, du kanske upprepar misstag som inte är meningen – men det blir helt enkelt fel i relationen till andra. Oavsett vem av personerna du identifierar dig med, så är evangeliet riktat till dig idag.

För hur ska vi göra egentligen? Hur många gånger ska vi förlåta varandra? Så många gånger som sju gånger? Petrus tycker säkert att han tar i, när han ger detta förslag. Jesus svarar: inte sju, utan sjuttiosju gånger. När vi borrar djupt i den grekiska texten skådar vi ännu större sanningar: Jesus svar blir enligt grundtexten ordagrant: sju gånger sjuttio gånger. 490 gånger, alltså. Vilket är ett sätt att beskriva oändlighet. Hur många gånger ska vi förlåta? Ett oändligt antal gånger. Jesus vidareutvecklar svaret på Petrus fråga med en liknelse. Vi kan förklara det ungefär så här:
Jag är skyldig tiotusen pund. Det är ett mångmiljonbelopp, mer än någon människa kan betala. Jag skulle ha levat i fullkomlig kärlek till min himmelske fader och till mina bröder och systrar på jorden. Detta var det viktigaste av allt, det vackraste av alla buden. Men jag har inte hållit det. Faktiskt inte lyckats helt och hållet en enda dag. Kanske trodde jag att jag en gång skulle kunna betala allt, om jag bara fick tid på mig. Men när jag ser på det så ser jag att det är hopplöst. Och då återstår bara ett: Jesus. Att falla och låta sig tas emot.

Så är det med himmelriket, säger Jesus. Gud gör oss fria, även om vi borde vara skyldiga miljoner. Men håller man sig nu till Jesus, då kan man inte ta sin medmänniska om strupen och undanhålla henne möjligheten att nå samma frihet som du själv har gjort. För att älska Jesus betyder att förlåta. Att falla och låta sig tas emot. Och sedan låta andra falla och ta emot dem.





2 kommentarer:

  1. Hej Judith! Du är bra på att konkretisera det som står i bibeln. Kram Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kerstin! Vad glad jag blir!

      Radera