torsdag 25 december 2014

En annorlunda jul


Jag har inte skrivit här på några veckor. I vanliga fall försöker jag sammanställa åtminstone ett predikoutkast per vecka här på bloggen. Jag gör det för mig själv - ett sätt att förbereda predikan - men också för att jag har märkt att många läser och flera uppskattar det jag skriver. 
För två veckor sedan dog min pappa helt hastigt och oväntat. Det gör att den här julen är annorlunda mot tidigare jular, bland annat genom att en sorts oformlig trötthet kommit över mig som jag inte på något sätt var förberedd på. Det är en ordtrötthet som jag aldrig tidigare märkt av. Tills dess att ljuset och orden återvänder tänker jag försöka vila och vara tyst. Åtminstone lite tystare. 

Som julbetraktelse delar jag Anders Piltz essä Ett hemligt samförstånd från det senaste numret av tidskriften Evangelium; #9 som kom ut några dagar innan jul. Piltz skriver: 

En av kristendomens käraste bilder är Jesusbarnet i sin moders famn. Vi tillber Gud i gestalt av ett nyfött barn. Ingen varelse är mer sårbar. Det är utlämnat åt sina vårdare eller vanvårdare. I inkarnationen har Gud utlämnat sig i människors händer, oskyddad, med ett barns förtroende. Bilden påminner om att varje människa från första stund är skapad till Guds avbild och att Gud själv är föremål för och känner det som vi gör mot de andra, i synnerhet de oskyddade och försvarslösa.

Mitt i döden finns också livet. Vår lilla M delar både födelsedag och ursprung med Jesusbarnet, och därför blir julhelgen en tid då jag tänker mycket på alla mammor som av olika anledningar tvingas lämna ifrån sig sina barn. Särskilt tänker jag på mammorna i Syrien, Palestina och Israel som mitt i en förvirrad kamp om makt och kultur och land måste  försöka skydda sina oskyddade och försvarslösa. 






2 kommentarer:

  1. Håller med dig i ditt sista stycke. Det måste vara fruktansvärt. Och inget kan man göra heller. Förstår att det är svårt för dig att jobba nu, särskilt som präst. Hoppas att du har några dagar ledigt nu och att du känner att det är OK att vara tyst. Kram K

    SvaraRadera
  2. Väldigt fint skrivet Judith. Stora kramar från Hong Kong <3

    SvaraRadera