fredag 7 november 2014

Att låta hjärtat vända om

På söndag firar vi tjugoförsta söndagen efter trefaldighet, och överskriften i evangelieboken är samhällsansvar. Bibeltexterna handlar till stor del om hur vi ska leva och förhålla oss till varandra och till den värld där vi lever: "Du skall inte sprida falska rykten... Du skall inte följa mängden i det som är ont... Du skall inte ta mutor." 

Om vi av det förleds att tänka att kristen tro ger klara besked om de ställningstaganden vi bör ta i politiska och samhälleliga frågor hamnar vi fel. Om vi av det tror att kristen tro till sin kärna är att handla rätt och sträva efter rättfärdighet genom gärningar, då är vi vilse. Tron måste komma till uttryck i handling, det är helt nödvändigt, annars är det en död tro. Men det är i den ordningen; tro - gärningar. Det går inte att handla sig in i Guds rike. Först måste hjärtat vända om och gärningarna komma av kärlek till Gud - inte av rädsla för straff eller av att vi tror att vi genom dem skulle få en särskild plats i himlen. Rättfärdigheten tillskrivs oss inte på grund av våra gärningar utan på grund av Kristus, och nu när vi av nåd allena räknas som rättfärdiga inför Gud - då är vi skyldiga att inte bara öppna våra hjärtan utan även sträcka våra händer till de människor som vi har runt omkring oss. 
Att vara Kristi efterföljare handlar om att vara en tjänare såsom han har tjänat. Som Luther skrev: en kristen är den friaste av herrar och allas slav. 



2 kommentarer:

  1. Bra sagt tron är loket som drar gärningarnas vagnar, men jag tror inte att man kan låta bli att ta politisk ställning när man läser dessa bibelord. Då "strutsar" vi som så ofta förr. Det ska Jesu vänner inte göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Alma! Jag menar också att det sv tron kommer många konsekvenser, som ev att ta tydlig sökning i och gentemot samhälle och kyrka. Men det är oerhört viktigt hur vi predikar och talar om detta, så att vi inte lägger på människor ok, eller att vi för den skull upphöjer gärningarna så att de får all betydelse och står över överlåtelsen.

      Radera