fredag 3 januari 2014

Söndagen efter nyår


Ljuvlig är din boning, Herre Sebaot! Jag förtärdes av längtan till Herrens förgårdar. Nu jublar min själ och min kropp mot den levande Guden. Sparven har funnit ett rede och svalan ett bo för sina ungar: dina altaren, Herre Sebaot, min konung och min Gud. Lyckliga de som bor i ditt hus och alltid kan sjunga ditt lov. (Ps. 84:2-5)

Jag är på vinterläger med mina konfirmander. Något utav det viktigaste under konfirmandtiden tycker jag är att konfirmanderna ska få uppleva andakt och gudstjänst och det helgade kyrkorummet, och på lägret blir det en alldeles speciell gemenskap som öppnar för den möjligheten. Helgens bibeltexter talar om Guds hus som en tillflykt och ett hem och det bör vara varje församlingsgemenskaps bön att hon ska få vara den tillflyktsorten. 

Hör hur tempelsången stiger
andaktsfull mot himlens höjd.
Oro stillas, klagan tiger, 
hjärtat slår av helig fröjd.
Själen då, från jordens grus
trängtande till Faderns hus,
himlens tungomål ren talar
och av hoppet sig hugsvalar. 

                Sv.ps. 77:1

2 kommentarer:

  1. En av de starkare helgerna då GTs och NTs gemensamma väv får skärpan i det himmelska templet! Kyndelsmäss i nästan samma kategori.

    SvaraRadera
  2. Intressant att du tar upp detta. Det känns som om kyrkoåret 2014 ska handla om gudstjänsten bl.a. I Dagen hade de en fin artikel om gudstjänsten och fler av samtalen både IRL och här på nätet tar upp gudstjänsten just nu. Vi behöver platser där tillbedjan möjliggörs, där vi får vara små sandkorn i Guds goda händer och bara tillbe och lovsjunga tillsammans.

    SvaraRadera