fredag 22 november 2013

Tankar inför helgen


När det gäller frälsningen ska du räkna med andras och be för din egen, lärde jag mig för länge sedan. På söndag firar vi Domssöndagen eller Kristus konungens dag, och kyrkoårets sista vecka går in. 
Gud som har skapat världen och allt vad den rymmer, bor inte i tempel som är byggda av människohand. Himlarnas himmel rymmer honom inte, men här är han: inte långt borta från någon enda av oss. Redan innan skapelsen levde Sonen hos Fadern och förebådelsen om Herrens dag, den dag då Kristus ska vara konung över allt och alla, fanns utlovad före all tid. En dag ska stunden komma då äntligen allt kan bli nytt, då döden inte finns mer, då sorg och lidande bara är ett avlägset minne. Den dagen är Herrens dag, och det är en god dag. Det är en dag som vi kan se fram emot, och redan nu ska spegla oss i. Räkna med andras frälsning och be för din egen. 

Nattens skuggor sakta viker,
morgonstjärnan ljuvligt ler,
snart den sälla dagen randas 
och dess sol går aldrig ner. 
Herren kommer, Herren kommer! 
Slut är då all jordens strid.
Bruden siras, bröllop firas
uti evigt fröjd och frid. 

Herre Jesus, håll mig redo
till ditt möte varje stund. 
Sen må jord och himmel falla; 
fast består min sällhets grund.
Herren kommer, Herren kommer! 
Slut är då all jordens strid.
Bruden siras, bröllop firas
uti evig fröjd och frid. 

                    Sv. ps. 318:1-2


6 kommentarer:

  1. Anders Stenström23 november 2013 22:39

    Bra! Tack!

    SvaraRadera
  2. Idag på morgonen var jag ute på strandängarna. En vit svanflock plöjde över mig. Som en domsöndagshälsning om att vi alla är på väg mot nya himlar och en ny jord där rättfärdighet bor. Med vänlig hälsning /Ulf Hjertén i Nyköping

    SvaraRadera
  3. Jag följde min pappa till graven denna helg. Så passande. Begrvaningen var på lördag och på söndag var det tacksägelse för honom. Det var laestadiansamling och de kan fira domssöndag, jag är inte ironisk. Längtan till himmelen och den rättfärdiga domen lever här. Gråtfyllda stämmor sjunger "En herrdag i höjden" och pappa är där. Tack för dina fina betraktelse!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fin helg för begravning, Alma. Att finna en balans mellan evighetslängtan och närvaro i världen är svårt tycker jag, men nödvändigt för varje kristen att reflektera över. Tack!

      Radera