söndag 3 november 2013

Tankar inför helgen - Alla själars dag


Vad händer när vi dör? Adam, människan, formades av jord, adama, och kroppen återgår till jorden. Vi blir ett med det vi kom ifrån. Men människan är inte bara kropp, hon är också Ande. Liksom vi blev en avbild av den jordiska, skall vi också bli en avbild av den himmelska. 

Vi vet inte vad som händer när vi dör, men Jesus säger att Faderns vilja är att alla som tror på honom skall ha evigt liv, och den som kommer till Jesus ska inte visas bort. Det är kyrkans tro och vårt hopp. 


När jag lever har jag dig, dör jag är du kvar hos mig. 
Om jag lever eller dör, dig o Herre, jag tillhör. 

I din hand mitt liv är lagt, din min dag och din min natt. 
Ont och gott, vad än mig sker, du o Gud en mening ger. 

Gud för dig finns ingen död, ej för den som dig tillhör. 
Gränslös kärlek, salighet är det liv som du oss ger. 

                      Sv. ps. 308 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar