måndag 14 oktober 2013

Nytt liv



Igår på Tacksägelsedagen döptes vår lilla flicka. Hon kom till oss som ett under, på ett sätt som jag fortfarande inte riktigt fattar. Vi behövde henne och hon behövde oss. Vår gemensamma berättelse vill jag gärna dela med mig av, men jag vill göra det ansikte mot ansikte och inte mot en skärm. Däremot vill jag säga att det finns hundratals, tusentals barn som vår flicka här i vårt land och runt om i världen som behöver ett nytt liv som hon. Miljontals barn är på flykt undan krigets fasor och världens vidrigheter och det som de behöver är trygghet och tillhörighet. Alla barn har rätt till trygghet och tillhörighet, och vi har möjlighet att ge väldigt många av dem det de behöver. Sverige har gång på gång blivit kritiserade för hur vårt lands myndigheter brister i att tillvarata barns rättigheter, hur man sätter den vuxnes rätt och perspektiv först och inte ens frågar efter barnets. Det gäller barn i allmänhet, och i synnerhet barn som "inte finns"; Barn som är statslösa, papperslösa, på flykt.

Om barnkonventionen gällde som svensk lag skulle beslutsfattare tvingas ta barnets rättigheter på större allvar och kunskaperna om barnets rättigheter skulle öka. Barn på flykt måste få sina rättigheter tillgodosedda. Jag har därför skrivit under för att göra barnkonventionen till svensk lag. Gör det du också! 


http://unicef.se


3 kommentarer:

  1. Ber att få gratulera er alla i familjen och Guds välsignelse.
    Kollegan och digitalvännen Leonard

    SvaraRadera
  2. grattis och Gud välsigne er.
    Åshild

    SvaraRadera