måndag 5 augusti 2013

Kvällsrunda



I trädgården lever man så påtagligt i olika tider. Bibelns kunskap om att var sak har sin tid blir förkroppsligad i naturen. Den går att hjälpa på traven, men aldrig skynda på eller hoppa över. Var sak har sin tid. Jag får stilla vänta och arbeta. 

Men nu är tiden då jag njuter. Skördar potatis, lök, squash, sallad och väntar på att tomaterna äntligen skall anta sin djupröda ton. Jag beskär några perenner för att få dem att blomma ytterligare en gång innan hösten. Pysslar om rosorna och försöker hålla bladlössen borta. 

Kvällsrundan är den bästa just nu. Jag går en sista tur när de små i huset somnat, luktar, går barfota över gräset och känner daggen som redan börjat samla sig. Ser hur humlorna hittar en plats för natten och hur knotten söker den sista solstrålen som strilar mellan träden. Hör kvigorna kalla på varandra inför nattvilan. 

Allt det här har jag fått till låns. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar