fredag 14 juni 2013

Tankar inför helgen


Låt min bön nå fram till dig, rädda mig, som du har lovat. 
Över mina läppar skall lovsång flöda, ty du lär mig dina stadgar. 
Min mun skall besjunga ditt ord, ty alla dina bud är rättfärdiga. 
Låt din hand bli mig till hjälp, ty jag har valt dina befallningar. 
Jag längtar efter din räddning, Herre, din lag är min lust. 
Låt mig leva för att prisa dig, låt dina lagar vara min hjälp. 
Jag har gått vilse som ett bortsprunget får. 
Sök rätt på din tjänare, ty jag har inte glömt dina bud.

                       Ps. 119

Förlorad och återfunnen är de ord som leder oss in i bibeltexterna för kommande söndag och kyrkoårsvecka. Förlorad och återfunnen. Evangelietexten talar om ett till synes trivialt problem. En kvinna har tappat bort ett mynt, och nu vänder hon upp och ner på huset för att finna det. Ett litet mynt! Vad betyder det, det finns ju så många! Men kvinnan gläder sig. Hon samlar grannar och vänner och berättar om sin lycka. På samma sätt, säger Jesus, gläder sig Guds änglar över en enda syndare som omvänder sig. 

Gud räknar på ett annat sätt än vi gör. En enda människa är som alla människor, alla människor är som en enda människa. Ty alla är vi ett i Kristus Jesus. En enda människa som vänder om, som vänder sig till Gud är skäl för änglarna att sjunga lovsång och glädjas i himlen. En enda människa. Det är du och det är jag. Vi får komma hem, vi får vända hem varje dag, varje stund. Vända hem. Finna oss funna. 




2 kommentarer:

  1. Lysande text. Så självklar, så begriplig.
    Jag läser och njuter.
    Go'kväll!

    SvaraRadera