lördag 1 juni 2013

Tankar inför helgen


Första söndagen efter trefaldighet talar om dopet, vårt dop.

I dopet föds vi på nytt, till ett nytt liv i Kristus. Vi föds in i gemenskapen med Gud, vi inympas på livsträdet, dopträdet. Vi får del av Kristi död och uppståndelse. Vi får verkligt del av det genom att det är Gud som handlar i dopet. Gud handlar i dopet och har satt sitt löfte till det att det gäller. Vi får ett nytt liv, vi dör och uppstår med Kristus, vi döps i vatten och Ande.

Hur kan jag vara säker på det? Hur kan jag lita på att det som skedde för kanske tiotals år sedan gäller idag? Hur kan jag lita på att det som skedde då har betydelse för mitt liv just nu? 
Det är Gud som verkar i dopet. Därför kan jag lita på det. Dopet finns inte till på grund av min tro, utan för att Gud valt att sätta sitt löfte till det. Det är inte jag själv eller min övertygelse som gör dopet giltigt. Det är inte min förmåga, min kraft, min tro som gör dopet giltigt, utan helig Ande.

Gud Fader har skapat mig han vet mitt namn
och allt som han skapat får plats i hans famn.
Han gett mig ett tecken att vi hör ihop,
allt det får jag minnas alltsedan mitt dop. 

Guds Son Jesus Kristus, bredvid mig han går
och han känner vägen, han vet hur jag mår,
och faller jag lyfter han mig ur min grop
ja, det får jag minnas alltsedan mitt dop. 

Guds heliga Ande - den ser inte jag,
men ändå är Anden mig nära var dag,
som viskning ibland och ibland som ett rop, 
ja, det får jag minnas alltsedan mitt dop. 

                 Sv. ps 724 








1 kommentar:

  1. Kära vänner in trons många välsignelse in Jesus blod och genon detta seger vi kan bli födda på nytt i efter förlåtelse våran synder och den Heliga Ande n kommer in oss genom bön och att Herren får våran liv för altid in nåden glädje, tack med välsignelse ,keijo södertälje

    SvaraRadera