onsdag 22 maj 2013

Tvärtemot




Besökte idag en gård i närheten där man lever i stort sett helt självförsörjande. Det är en liten ekologisk gård som drivs med häst, och som enligt ägarinnan är "tillräckligt liten för att det skall gå". Två kor, några höns, en häst, en skock får, en hund och några katter. Och ett gårdscafé, vars filosofi för öppethållande syns på bilden ovanför.


Jag gillar tvärtemotperspektivet. "Tillräckligt liten för att det skall gå." Inte tillräckligt stor, utan tillräckligt liten. Om man inte har något vinstsyfte utan strävar efter att vara självförsörjande (som ju inte är en picknick direkt, det skall sägas) så gäller det att ha balans; inte för stor och inte för liten. Tillräckligt liten. Tvärtemot.

Jag är mycket fascinerad av det här livet. Ända sedan barnsben när min familj försökte leva så här under några år, när jag en månskensbonde i min själ. Jag inser dock mina begränsningar. Jag försöker tänka: "en sak i taget. En sak i taget." Just nu är jag nöjd och glad över att vi, med heltidsarbeten och ny liten bebis, ändå har fått in tomatplantorna i växthuset, att squashen är försådd, och att potatisen snart är i jorden tillsammans med morötter, sockerärtor, lök, sallad, rädisor och spenat.

Rosorna måste ju också få lite extra kärlek vid den här tiden, jag håller oroligt koll på den djupröda Sympathie, som jag befarar har dött under den iskalla och torra våren. Magnolian kommer nog inte att blomma i år, och frågan är om hararnas åtgång har tagit livslusten ur den. Men: en sak i taget. En sak i taget. Tvärtemot.

Häromdagen skrev jag om kyrkan som motkultur på Evangeliumbloggen och ja, jag noterar mönstret. Jag är mycket tilltalad av det som går emot strömmen, det som inte riktigt passar in i det moderna samhället, det som skaver, det som går på tvärs. Men varför inte?

Se på ängens liljor, hur de växer. De arbetar inte och spinner inte. Men jag säger er: inte ens Salomo i all sin prakt var klädd som en av dem. (Matt. 6:28)

www.arvidstorp.com 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar