fredag 8 mars 2013

Tankar inför helgen


Vi firar Midfasto på söndag, vi har därmed kommit halvvägs i fastetiden. Folket hopas kring Jesus, han som just utfört ytterligare ett under i deras åsyn. (Här kan du läsa bibeltexterna.Folket frågar: vad skall vi göra? Vad skall vi göra? Vad skall vi göra? 
Folket tränger sig på, de vill ha svar. Vi anar att Gud vill oss något, men vad!? Vad skall vi göra för att utföra Guds verk? Vad skall vi göra, vad skall vi göra? Ge oss tecken! Ge oss ledning! Visa oss nu! Vi vill inte vänta! Visa oss nu! Vad skall vi göra? Vad skall vi göra? Som små hundar gläfser vi kring frälsarens fötter. Snälla, snälla, se mig! Är jag god nog? Är jag inte duktig som ställer rätt frågor? 

Jesus svarar oväntat. Det är inte gärningar, det är tro han vill se. Tro först av allt. Vi kan inte handla oss in i himlen. Nej, det fordras tro, hjärtats överlåtelse. Och tron är inte vårt verk, utan Guds. I oss finns intet, allt är Guds verk. Han som har gett oss livet håller oss i sin hand och fordrar inga rätta gärningar för att ta oss till sig. Nej, Gud som kände oss vid namn redan innan vi vävdes i moderlivet är den som genom sin Ande skapar tro i oss. Och det han vill se är att vi vänder om till honom som har gett oss livet och sätter all vår lit till honom. 

Jesus svarar att vi skall tro, och att detta är en Guds gärning. Det finns bara en väg till en ny och bättre värld: att Gud får skapa något nytt i våra hjärtan. Denna tro föder i sig en längtan efter att hålla Guds lag; att ge den faderlöse och änkan sin rätt, att ta emot flyktingen och främlingen, att gå en extra mil för den som ber om det, att bära varandras bördor och ge sin mantel till den som fryser. För att allt det som världen står efter blir oviktigt när vi har fått smaka bröder från himlen. 
Det är det livet som Jesus har kommit för att skänka världen. Det är Jesus som är livets bröd. Det är Jesus som mättar den verkliga hungern, hungern efter mening i det som syns vara meningslöst. Hungern efter liv när allt syns vara dött. Brödet från himlen.  

Vad skall vi göra!? 


2 kommentarer:

  1. Mycket bra du skriver om denna text. För vi människor är ju inte av de slaget att vi kan rättfärdiggöra oss genom gärningar, utan det är bara genom att komma till Jesus, tro på honom och leva av den tron. Men för att komma till honom måste man också ha insikt om sig själv. Nämligen den att man är ett intet inför Gud. Det är då man tar till sig evangelium, det goda budskapet om nåd, förlåtelse och frid genom Jesus Kristus. Och det är också man kan vara sin nästa till nytta
    /arne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Arne för din kommentar och för dina uppmuntrande ord! /Judith

      Radera