måndag 4 mars 2013

Enkelhet


Dagsrester: 

Enkelhet. Motsatsen till dubbelhet. Motsatsen till att vara inskruvad i sig själv. Längtan efter ärlighet, sanning. Enkelhet, hjärtats renhet. 

Enkelhet. Att lämna den här världen åtminstone utan att ha påverkat den negativt. Att inte leva över mina tillgångar. Att veta att ingenting är mitt, allt är ett lån ur vår gudomlige förälders hand. 

Enkelhet. Att göra en sak i taget. Att fylla lungorna med luft, känna hur syret transporteras runt i kroppen, känna musklerna jobba, hjärtat slå. Att låta foten lyftas upp i luften, föras framåt och landa på en ny plats. Den andra foten. Lyftas upp, föras framåt, landa. En sak i taget. En sak i taget. 

Men när blir enkelheten ett krav, en frestelse i förklädnad? 

5 kommentarer:

  1. Är inte enkelheten till för att öppna mot Gud, hjälpa mig att vara där, hjälpa mig att se och lyssna. Och följa. Gör den inte det, har den förfelat sitt syfte, tror jag.

    sr Inger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack sr Inger!
      Befann mig i ett samtal med några andra om just detta igår. Vi talade om längtan efter ett liv i enkelhet, men hur svårt det är att inte låta den bli ett krav, alltså något ytterligare som läggs på. Istället för att lägga på och lägga till vill jag söka mig bort från det som inte behövs, det som inte är viktigt. Men det är svårt! Här behövs ledning tror jag, och att vi hjälper varandra.

      Radera
  2. Busenkelt: motivet, drivkraften avgör. Söker man upprättelse eller makt eller renhet! Söks det sista ges sällan framgångens glans. Men livet får värde också när det är smutsigt. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, men det är väl just motivet som är svårt att helt och fullt vara säker på ibland.

      Radera
    2. Förvisso men om du ber Anden om hjälp får du skarpa varningar om det är fel och osäkerhet är bra, se ps 266. / Magnus Olsson

      Radera