måndag 14 januari 2013

Nya uttryck


Att inte hälla vin i gamla läglar är ett bibliskt ordspråk som i dagarna blivit aktuellt för mig då jag börjat läsa om "fresh expressions", en förnyelserörelse med start i Church of England. Kollegor från olika håll har berättat om sina egna erfarenheter och uppmanat mig att läsa och fördjupa mig i just det här uttryckssättet för förnyelse, och jag är glad att jag nu gör det. 

Jag har bara börjat smaka än så länge, men redan har många tankar och frågeställningar väckts: vad innebär det att vara en, helig, allmännelig och apostolisk kyrka? Vad ligger i dessa urgamla begrepp som nedärvts genom släkterna? Hur kan vi bära med oss urkyrkligheten (vari nu den ligger) och uttrycka den i en ny tid, i ett nytt samhälle? Hur rustar vi oss för ett liv i världen men inte av världen? Hur skapas nya lärjungar? Hur är vi kyrka tillsammans, och hur förhåller sig tradition och förnyelse till varandra? 

Jag lär återkomma. 

fresh expressions  


1 kommentar:

  1. En genomgång, noggrant av de sju församlingarna i uppenbarelseboken där enbart en tredjedel bestod provet, en tredjedel var ok och en tredjedel avskyvärda, kan ju säga något om hur illa ställt det var redan under apostolisk tid. När det var som värst ( självbenämnt som bäst) ville Herren spy. / Magnus Olsson

    SvaraRadera