onsdag 26 december 2012

Annandag jul


Annandag jul, den helige Stefanos dag. Nu möter vi julbudskapets konsekvenser. 

Det barn som föds i nattens mörker blir till ett tecken som väcker strid, just som Maria fick sig tillsagt. Tron ger konsekvenser i den kristnes liv och i förhållandet till andra människor och till världen. Den tidiga kyrkan fick möta svåra förföljelser och martyrskapet växer fram - om än inte eftersträvansvärt. Det handlar om liv och död. 

Jag stannar upp inför några frågor: att offra sitt liv för sin tro (i överförd bemärkelse) - vad betyder det? Vad innebär det att lämna sitt liv för att vinna det? Profeten Jeremia talar om elden som brinner inom honom. Känner jag av denna eld? Brinner den även inom mig? Vad låter jag det få för konsekvenser?





      

2 kommentarer:

  1. Notera att elden i Jeremia är när han överväger att inte bry sig om Gud! När förstabudssynden tar över kommer vreden i människan. Därför är synd mot första och andra budet så farligt för varje person som påstår sig tala för Gud. Förnekande av att Gud är en och ett ( se Sakarja 14:9) och missbruk av Guds namn, är sådant som tänder Guds vrede i människan, det är inte den nitälskan som förtär människan utan själslivets vrede. Mot det står St Stefans vision där han ser himlen öppen och ser EN, men se de tror att han menar två. De ser inte vad han ser. Längre fram skulle Saul se det genom att inte se, bländad av ett ljus som ger mörker. Ett ljust mörker eller ett mörkt ljus, varken eller. Detta Sakarja också säger " och det blir en dag som är ensam i sitt slag..då det varken är dag eller natt..." ( 14:7). / Magnus Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ps och att Jesus skapar splittring är helt i sin ordning då det till lamm utklädda gör motsatsen, som Uppenbarelseboken påvisar, det billiga budlösa evangeliet som inget evangelium är./ MO

      Radera