måndag 19 november 2012

Liv och död och död och liv


Liv och död och död och liv igen. Tvära kast mellan hopp och förtvivlan. Efter dagar som den här, som har varit till brädden fylld av både ock, tänker jag att jag inte har rum för tjafs i mitt liv. 
Allt det där som inte betyder någonting men som tar så mycket kraft - jag vill inte ha det. Jag har inte plats för det, vill inte lägga tid på det.

Livet är på riktigt, det är på allvar. Det är liv och död och död och liv igen. Om morgondagen vet vi ingenting, allt vi har är här och nu. Det är nu, nu, nu. Nu är tiden, ingen annan tid. Nu är platsen, ingen annan plats. Nu är livet, inget annat liv. När bomberna faller, när döden drabbar, då finns inget utrymme för trams.

Vid evighetens brunnar står livets träd i blom,
där Gud de sina unnar sin kärleks rikedom.
Och honom skall de prisa i alla helgons kör
med livets höga visa, med sång som aldrig dör.

Oss Kristus där bereder en evig högtidssal
och till sin måltid leder en skara utan tal.
Då kan oss intet skilja från Kristi kärlek mer.
Då är vår enda vilja att Herrens vilja sker.

                            Sv. ps. 324:5-6

2 kommentarer:

  1. Helt rätt! Tydligt fockus på evighetsaspekten här och nu, livets allvar. När livet är lätt ställs inga svåra frågor men när livets svåra stunder kommer ställs aldrig frågan om mening som filosoferna tror utan frågan varför och den mynnar alltid ut i att delas i ett stort varför dvs den frågan som obesvarad ställs på korset. Först i backspegeln kan en ev mening skönjas. Men den kan bara skönjas med evighetsaspekten. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
  2. Judith!
    Det skulle vara så intressant, att få höra hur du predikade över de tio jungfrurna. Hittade just Helle Kleins predikan och kommentarerna. Erkänner att jag varit med i tjafs på nätet alldeles förmycket från år 2000 i bibelsajten men bibelns texter intresserar mig och tolkningar kan inte vara hur som helst! Vad är det för fel på att låta skrift förklara skrift?
    Sen delar jag din sorg över beslutsfattare på långt avstånd och högt upp.
    Hälsningar
    Gunnel

    SvaraRadera