onsdag 14 november 2012

Bön


Käre Jesus nu är jag här. Nu vill jag sitta stilla här vi dina fötter. Vill låta tankarna fara och låta bönen bli uppriktig, lyssnande, ärlig och sann.
Tack för dagen idag. Tack för att jag får möjligheten att leva den i ditt namn. Tack för att jag får finnas i din församling och vara din tjänarinna.
Du vet att jag har svårt att känna att jag räcker till. Ikväll liksom de flesta kvällar frågar jag mig själv: gjorde jag rätt? Gjorde jag tillräckligt? Vågade jag för lite? Var jag trogen?
Jag försöker påminna mig själv om att det inte är jag som bär världen på mina axlar - det är du. Jag predikar så varje söndag, men det är jag själv som har svårast att tro på det.
Du vet att jag grubblar - kanske mer än vad som är bra för mig. Du vet att jag kan ha svårt att släppa taget. Du vet att jag skriker i kudden ibland.
"Inte som jag vill, utan som du vill" är orden som jag lärde mig andas en gång. Men vad är det du vill då, Jesus? Vad är det du vill? Jag anar riktningen, men hur långt skall jag gå?

Nu är natten redan här.
Saliga de som är fattiga i anden, dem tillhör himmelriket. Finns jag med där?

Vaka över oss, Herre, himmelske Fader, och bevara oss för allt ont både till kropp och själ! Giv oss nåd att i denna natt trygga vila under ditt beskärm. Och när omsider vår sista afton kommer, låt oss då få insomna i din frid, att vi må uppvakna till din härlighet. Genom din Son, Jesus Kristus, vår Herre.

Amen.

2 kommentarer:

  1. Ja, du är Herrens tjänarinna! Större kan du inte bli än en moder dessutom. Familjen är din och släkten i vid bemärkelse men ingen går att tvinga till lärjungaskap. Så fortsätt vila i tron. "Herren skall strida för eder och I skolen vara stilla därvid" ...nu står det "tysta" (Bibel 2000) men vara stilla tycker nog jag är förmer.

    SvaraRadera
  2. Utmärkt bön! Sanna präster erkänner varje kväll " jag är en värdelös präst, oduglig" och tackar Jesus för att vara hans vän likväl. Det är därför Sanna präster behövs. Falska präster har annat i sitt cv även om det kläs i fromma ord. Grattis! / Magnus Olsson

    SvaraRadera