tisdag 6 november 2012

Identitet


Jag befinner mig på prästkurs tillsammans med ett trettiotal kollegor från stiftet. Vi ägnar oss åt temat "Luthersk teologi i en ny tid". Ett mycket intressant ämne, och oerhört angeläget.
Vad innebär det att vara en evangelisk-luthersk folkkyrka? Vad är det i det lutherska som är bärande in i vår tid och som gör att vi kallar oss en luthersk kyrka? Kan vi överhuvudtaget använda begreppet folkkyrka på ett vettigt sätt? Vad är den reformatoriska andan och hur lever man i en sådan? Kan man identifiera sig som luthersk utan att för den skull omfatta de teologiska grundbultar som Luther själv bars av - till exempel synen på människan som i grunden skadad av arvsynden och i desperat behov av Guds nåd? Att evangeliet är syndernas förlåtelse och att rättfärdiggörelsen kommer genom Kristus allena av nåd?

Allt det här har ju med identitet att göra. Det är så här Svenska kyrkan identifierar sig själv sedan reformationen. Vad innebär det? Det är frågor som måste vara ständigt levande. Jag misstänker att samtalet fortsätter kring borden ikväll.

3 kommentarer:

  1. Så länge vi skiljer på teori och praktik kommer vi sitta fast i teori. Det finns bara en metod som funkar den Jesus anbefallt: be, sök. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, och därför ber vi tillsammans. Och talar teologi.

      Radera
  2. Intressant ämne, tas frågan om pånyttfödelsen upp? Om den ingår i, föregår eller följer på rättfärdiggörelsen? Det är ju en knäckfråga när den lutherska eller sk lutherska teologin tas upp./ Magnus Olsson

    SvaraRadera