fredag 26 oktober 2012

Tankar inför helgen




Några försöker snärja Jesus och ger honom i deras ögon en svår fråga. Hur han än svarar skall han bli ansatt, det är planen. Jesus väljer ett annat svar, en oväntad väg.

"Ge kejsaren det som tillhör kejsaren och Gud det som tillhör Gud."

Just det här bibelordet, som vi återfinner i evangelietexten för söndag, är grunden för den lutherska tvåregementsläran, det vill säga tanken att Gud styr världen genom ett världsligt respektive andligt regemente (styrelsesätt). Denna lära passade de framväxande nationalstaterna som hand i handske och resten är, ja, historia. Kyrka och stat har alltid tjusat varandra och så även idag, även om vi gärna håller den sanningen ifrån oss. Allt handlar naturligtvis om makt och drömmen om makt. I den avsikten skiljer vi oss inte det minsta grand från 1500-talets människor, eller 500-talets för den delen.

Det är knappast nationalstater och stöd till överhetens maktutövande som Jesus åsyftar i sitt svar, utan om vem vi tillhör, vem som äger vårt liv. När det kommer till det eviga livet är nämligen våra samhällsordningar en sekundär fråga. Vi kommer aldrig kunna upprätta en gudsstat eller ens närma oss Guds rike på jorden. Och det är som det skall! Poängen är att vi skall inse det och istället sätta vår lit till Gud. Vi människor kommer, trots alla våra ansträngningar, inte att kunna upprätta fredsriket. Det kan bara Gud och det är som det skall.  

Det Jesus säger till oss idag är vi bedrar oss om vi tror att samhällsordningen i sig är det viktiga och det eftersträvansvärda. "Frihet, jämlikhet, broderskap" eller "solidaritet" och "medmänsklighet" är tomma ord om vi tror att de i sig innehåller sanningen. Guds rike är inte en samhällsordning, Guds rike är bortom.

Människan är skapad till Guds avbild. I dopet präglas vi på honom som kallar oss att vara hans lärjungar. Guds bild präglas på oss, vi tillhör honom.
Ge åt kejsaren det som tillhör kejsaren. Ge åt Gud det som tillhör Gud: ditt liv.




7 kommentarer:

  1. Nja Guds rike är inte bara bortom utan inom se Lk 17:21, han är det, det de frågar om, därmed genomskådande dem och samtidigt identisk med deras inre, innersta. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja i och med Jesus är Guds rike närvarande. Men långt bortom våra samhälleliga ordningar.

      Radera
  2. Som du vet följer jag din blogg och väntar på nättidningen Evangelium. Tappa inte din frimodighet! Det här är en mycket tuff tid för Svenska Kyrkans tjänare, kyrkoråd och gudstjänstfirande församling. Som jag ser det. Det håller inte med politiska slagord som sagt.

    Dessutom följer jag BloggarDag och har gett honom ett förslag mitt i natten. Få sen när det är granskat och godkänt eventuellt.
    Snart är det morgon och det ljusnar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utmärkt Gunnel att du uppmuntrar Guds Ords tjänare, det är en viktig kallelse. / Magnus Olsson

      Radera
    2. Tack Magnus Olsson! Det är väl den vackraste titel en präst kan få/ha "Guds ords tjänare" eller att få vara hans tjänarinna.

      Radera
    3. Stämmer bra det! Jesus sa " den som hör er hör mig" därför måste den som är V D M, Verbi Divini minister, underordna sig ordet, det som har förnedringsgestalt i människoordsform precis som Kristus själv här, men Guds eget logos det eviga som bär med sig den evighet som endast Gud har, att vara evig, för att låta det dra människan till sig, borttagande allt hennes själv men behållande som ett kärl hennes mig, är inte förnedrat i sig utan i sin gestalt. Att tjäna detta ord är att marineras i det till dess det genomsyrar allt men det är först i den värld där inget tempel finns för Gud själv är templet där./ Magnus Olsson

      Radera