fredag 5 oktober 2012

Tankar inför helgen

 

På söndag firar vi artonde söndagen efter trefaldighet och temat är "att lyssna i tro". Det handlar om att lyssna, och om att lyssna med öppet sinne och hjärta.

Den vackra rönnen på bilden står i min trädgård, och just nu kan man följa den dag för dag hur den blir mer och mer glödande röd. Just den här sorten blir mörkt lilaröd innan den till slut släpper sina blad och går i vila för vintern. Redan innan den första snön faller kan man se de tjocka knopparna som vuxit fram, redo för att när våren kommer ge utlopp för all sin växtkraft.

Jag ser på rönnen och tänker att vi ju faktiskt inte behöver säga så mycket mer om söndagen tema. Att följa rönnens långsamma förändring på hösten blir en övning i lyssnande.
När jag betraktar henne kommer tankarna inom mig: vem ger rönnen hennes färg? Vem viskar i henne att vilan kommer? Vem förbereder henne på att efter det mörka kommer ljuset åter?

Gud är allting skapare och Herre. Min och rönnens. Rönnen lyssnar troget på sin skapare, följer långsamt hans viskning. Tänk att kunna lyssna så.  









3 kommentarer:

  1. Om våra biskopar var sådana träd skulle inte den kyrkliga debatten ligga i de skyttegravar som i vår tid sker. Därmed inte sagt att de mörklila inte lyssnar, ber och reflekterar, men de kliver inte fram och de hörs inte. Vi behöver be om herdar för Guds hjord som har mod att likt dessa träd stå stilla och sjunga likt bladen i höstvinden och inte hysa rädsla för att avklädas alla löv och nakna stå i den vinter som täcker kala grenar. När våren kommer syns vilka träd som överlevt, de slår ut i grönt. När diakonis gröna blad spirar ur vinterns predikan efter mystikens höst, kan kyrkan börja leva, sommarleva! /Magnus Olsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får vara allas vår bön.

      Radera
  2. Underbar bild! Tack :-)

    Här är en som jag la upp går:

    http://giraffen197.webblogg.se/2012/october/fifty-shades-of-orange.html

    SvaraRadera