onsdag 10 oktober 2012

En annan dag

 


Hej. Hur mår du? Du jobbar väl inte för mycket? Jag förstår inte hur du får ihop det. Du jobbar väl inte för mycket?

Jag är så glad att bo på en plats som präster, diakoner och annat kyrkfolk gärna bosätter sig på när de har lämnat det yrkesverksamma livet. För det innebär att vi som är i aktiv tjänst får en ovärderlig källa att ösa ur när vi behöver råd, stöd och allmän uppmuntran.
Orden ovan, tillexempel. När jag under en tid känt mig missförstådd och alienerad, bortglömd och liten, kommer så dessa små enkla ord från ett trossyskon som är mer än dubbelt så gammal som jag.

Jag ska minnas detta, och glömmer jag bort det är jag tacksam om ni påminner mig. När jag blir gammal vill jag också uppmuntra unga präster och säga att allt minsann inte var bättre förr, att de är duktiga och att jag inte förstår hur de får ihop det.

Bilden är för övrigt en ögonblicksbild ur en landsbygdsprästs vardag - på plats vid kyrkan strax efter sju en underbar höstmorgon.






3 kommentarer:

  1. Finns en skatt i att läsa minnesteckningar, utgivna till prästmöten, över avlidna kollegor. Många talar fast de är döda. Skara stift har en lång tradition av sådana och många är lätta att finna antikvariskt eller rent av hemma hos pensionärer, så gör hembesök hos någon äldre som inte längre rör sig så långt. Ensamma gamla präster finns det gott om. / Magnus Olsson

    SvaraRadera
  2. Jag säger detsamma! Vi kan vara tacksamma att vi har så fina, uppmuntrande, pensionerade präster/diakoner hos oss. /Åsa

    SvaraRadera