tisdag 18 september 2012

Uppror och kolportörer



Dagen har ägnats åt genomgång av förslaget till ny kyrkohandbok. Vi har haft kontraktssamling och samtalat om gudstjänstordningar, musik och framförallt om hur vi skall arbeta med detta i våra församlingar.

I stort sett samtliga av Skara stifts församlingar är försöksförsamlingar och skall från och med 1 advent i år pröva förslaget. Vad jag förstår har det väldiga intresset för handboksfrågor i vårt stift gett vissa ansvariga huvudbry - jag syftar nu på kyrkokansliet och de ansvariga för remissförfarandet. Handbokskommittens plan var inte att alla församlingar skulle pröva. Planen verkar istället ha varit att ca 20-30 procent av församlingarna skulle delta och det skulle på så sätt bli ett lätthanterligt material. Nu sticker Skara stift ut i förhållande till de andra stiften - och hur skall det då gå med Sancta Statistica? Den heliga Statistiken alltså, det tredje sakramentet.

Vi skrattar lite gott åt detta, vi Skarastiftare, och gottar oss åt att vi som ibland beskylls för att vara intetsägande och mesiga (här sjunger vi tydligen "trevlig, trevlig, trevlig är Herren Sebaot") också kan visa sig vara upprorsmän och de som inte vill rätta in sig i ledet.

I övrigt har jag krängt prenumerationer, agerat kolportör - därav inläggets andra titeldel. Det är nämligen en ny tidskrift på gång, om du händelsevis skulle ha missat det. Tidskriften Evangelium heter den, och det är den tidskrift för svenskkyrklig kultur, idé och debatt som du har saknat.
Första numret kommer den 2 oktober, och om du inte har skaffat dig en prenumeration redan så tycker jag att du skall göra det nu. Allrahelst tycker jag att du skall övertyga din församling om att ni skall köpa en grupprenumeration, det blir både billigare och bättre. Läs mer om Tidskriften Evangelium här: http://tidskriftenevangelium.se jag har också tidigare skrivit om det här och här .



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar