fredag 14 september 2012

Tankar inför helgen

 

"Gör er inga bekymmer". Finns det några ord som provocerar ett samhälle som vårt mer än dessa?

Gör er inga bekymmer. Det är ord som iallafall provocerar mig något oerhört. Instinktivt väcker det följande tankar i mig: "Om jag inte skall göra mig några bekymmer, vad blir det då med det egna ansvaret? Hur skall mjölken komma till kylen om jag inte tar tag i mig själv och ger mig iväg för att handla? Och hur skall jag få pengar till mat om jag inte anstränger mig och sköter mitt arbete? För att inte tala om kläder, om jag inte ser till att mitt barn har fina och rena kläder när han går till dagis - är det inte då också mitt fel om han blir retad? Gör er inga bekymmer - humf."

I vår kultur definieras människans värde utifrån vad hon har eller vad hon har gjort. En lyckad människa är den som kan säga att varit där, gjort det. Detta lever vi i och med ständigt.
Grunden för bibelns människosyn är att människan är skapad av Gud och att livet därför har ett oskattbart värde. Livet är heligt, människan är helig för hon är skapad av Gud till Guds avbild. Livet har ett oskattbart och okränkbart värde, inte på grund av människans erövringar och erfarenheter, utan på grund av att hon tillhör Gud. Gud uppehåller sin skapelse, efter sitt löfte. Gör er därför inga bekymmer, säger Jesus. Det är nämligen i Guds hand som världen vilar, inte i människans.

Det finns alltså en smal, smal väg att gå mellan personligt ansvar och en "det ordnar sig attityd" till allt. Det är en väg som handlar om att lägga sitt liv i Guds hand. Den vägen söker jag fortfarande och kommer nog göra det resten av mitt liv.

Så, till alla oss som har svårt att tro att solen (om Herren dröjer) verkligen går upp imorgon utan just min hjälp, säger Jesus detta: Gör er inga bekymmer.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar