måndag 10 september 2012

Överlåtelse



"Som spridda sädeskornen från när och fjärran fält
församlats och i brödet till ett har sammansmält,
så må din kyrka samlas, o Gud, från världen vid 
och vi till ett förenas i himmelrikets frid." 
 
Sv. ps. 71


Måndagsläsning idag har varit Wilfrid Stinissen, "Mitt liv i dina händer". Det är ytterligare en sådan där älskad bok som jag drar fram då och då ur bokhyllan. Bläddrar, läser mina gamla understrykningar, tittar på datum för inköp och funderar över var jag var då, vem jag var då.

Det är en liten bok om ett stort ämne: överlåtelse.

Stinissen skriver: "Den kristna trons svar på resignationen är överlåtelse. Den föds av tilliten till att någon omsluter allt - också det till synes meningslösa - med sin kärleksfulla omsorg. (...) Resignation är något helt främmande för den människa som söker Gud. För henne finns det alltid något att sträva fram mot. Det yttersta målet är, som sagt, att vila trygg i Guds armar. Men på vandringen dit är varje nytt steg ett litet mål i sig."

Resignation är något helt främmande för den människa som söker Gud. Resignation är aldrig något alternativ. Det är ord jag vill leva efter denna vecka. Så må din kyrka samlas, o Gud. Amen.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar