söndag 23 september 2012

Döden och livet

 


"Att ta farväl på riktigt sätt
från solens ljus är aldrig lätt
för människan att lära.
Det skedde aldrig på vår jord,
om inte Jesus med sitt ord
stod oss som vän så nära.

Så ofta jag hos dig fått ro,
när hjärtat darrat i sitt bo,
och världens vågor forsat;
vid jorden binds min arma själ
och ormen hugger mot min häl,
fast du hans huvud krossat.

O Jesus, Gud och broder kär,
du vet hur bitter döden är
som du har segrat över;
du vet med vilken skräck vi ser
vårt timglas sandkorn falla ner,
du vet vad vi behöver!

Kom till mig du som snart, jag vet,
skall din och himlens härlighet
för alla uppenbara;
blir det en morgon eller kväll
jag tar farväl och reser säll
för att hos dig få vara."

                 Sv. psalm 622:1-4



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar