fredag 17 augusti 2012

Tankar inför helgen




Befann mig häromdagen i ett samtal om att veta Guds vilja. Vi var rörande överens om att Gud allt kunde kosta på sig att vara lite tydligare. Varför är inte Gud tydlig med vad han vill för oss och sin skapelse? Det är så svårt att veta (även när man är präst!).
Vad är Guds vilja? Vad är Guds mening med mitt liv? Hur vet jag vad som är rätt, vad jag skall välja, vad Gud vill? När nya möjligheter och vägar dyker upp för mig, hur skall jag då veta vad som är Guds kallelse och maning, och vad är tillfälligheter eller kanske till och med prövningar?

På söndag firar vi elfte söndagen efter trefaldighet och det handlar om tro och liv. Det handlar om att låta tro och liv vara ett, att leva som man lär, om att rättfärdigheten inte kommer av vår egen starka tro utan av Guds nåd.
Jesus berättar en liknelse i söndagens evangelietext (Luk. 18:9-14) för "några som litade på att de själva var rättfärdiga och som såg ner på alla andra". Det är en underbar liten formulering, kanske den viktigaste i hela bibelperikopen. Den är särskilt riktad till alla oss som tänker: det där gäller inte mig. Jag gör aldrig så.
Evangeliet är så genialt. Varje gång vi värjer oss eller slår dövörat till inför en bibeltext, det är då vi verkligen skall lyssna. Egenrättfärdigheten är fortfarande en mycket vanlig synd bland oss troende. Jesus berättar liknelsen, och han slutar med orden: "Den som upphöjer sig skall bli förödmjukad, men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd."

Jag är glad över att det samtal som jag fick delta i inte handlade om vår stora och starka tro. Det handlade om hur svårt det kan vara att lita på Gud, hur svårt det är att inte låta sitt eget kontrollbehov styra. Hur svårt det är att inte tänka: har du verkligen koll, Jesus? Är det säkert att jag inte behöver ta över?

"Den som upphöjer sig skall bli förödmjukad,
men den som ödmjukar sig skall bli upphöjd."





2 kommentarer:

  1. Fint formulerat. Jag dividerar jämt kring det där - handlar det om dig Gud, eller mig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Carolina. Ja, det är så man kan bli tokig! Tycker fortfarande att Gud kan kosta på sig att vara lite tydligare.

      Radera