lördag 4 augusti 2012

Tankar inför helgen


Vi firar nionde söndagen efter trefaldighet på söndag. Det handlar om förvaltarskapet av jorden, av Guds skapelse, det uppdrag som vi människor fått av Gud. Men det handlar lika mycket om förvaltandet av tron, det vill säga vilka konsekvenser vi drar i vårt vardagsliv av det faktum att vi ser oss som troende.

Förvaltarskap. Denna vecka har vi nåtts av nyhetsrapporteringar om myndigheters vidlyftiga representationskonton. Tidigare har det kommit i dagen hur företag som skall bedriva karitativ verksamhet suger ut allt de kan för egen vinning.

Att girigheten är en stor drivkraft vet vi redan. Att det är en stor synd vet vi också. Ändå faller vi så ofta för just girigheten.
Jag funderar över vad det är som händer i oss när vi helt plötsligt anser att exempelvis en personalmiddag för hundratusentals kronor verkar rimlig? Vad är det som händer i oss, blir vi fartblinda, vad är det som pågår inom oss?

Vi är vana att se vår värld och saker och ting runt omkring oss i ett ägandeperspektiv. Mitt hus, mina saker, mina pengar, mina vänner, min familj. Men egentligen äger vi ju faktiskt ingenting alls. En människa kan inte ägas, jag har inte äganderätten till någon annan. Inte heller är världen runt omkring mig min. Bibeln talar istället om oss som förvaltare. Tillsammans förvaltar vi världen, vi är skapelsens förvaltare. Var och en förvaltar sin kropp, vi är våra kroppars förvaltare. Vi är också varandras förvaltare. Gud är ägaren, vi är förvaltarna. Det är grundläggande i bibeln, redan i skapelseberättelsen hör vi om människan att vi skapades för att bruka och bevara Guds skapelse. Förvaltarskapets hemlighet är inte att ta, utan att ge.

Allt vi äger av begåvning och tillgångar, vad det än är tillhör det ytterst Gud. Han har gett oss det. Genom att visa trohet i det lilla, att förvalta det som han har givit oss på rätt sätt, så visar vi oss också trogna i det stora.
 





 

2 kommentarer:

  1. Kloka ord, Judith.

    Tror att vi alla riskerar att bli fartblinda. Skillnaden är över vad.

    Hörde en polis berätta att de tagit en ung flicka för snatteri. När hennes mamma kom till platsen var hon arg och frågade sin dotter vad hon tagit för något. Flickan svarade: "Pennor, suddgummi och block". Då blev mamman ännu argare och sa: "D-a unge. Jag har ju sagt att jag kan ta det på jobbet".

    Trevlig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, rísken för fartblindhet är överhängande för oss alla men det är olika för vad. Som alltid är det så viktigt att påminna sig om att det lika gärna kunde varit jag.
      Trevlig helg till dig också!

      Radera