måndag 27 augusti 2012

Ny gryning





Här är min trädgårds vackraste ros, "New dawn".

Jag vågar säga det, för min stolta "Queen Elizabeth" har inte velat blomma så friskt i år. Drottningen har kommit tillbaka nu på eftersommaren och liksom nådefullt sträcker hon tre skott med varsin perfekt formad knopp mot himlen. Men gryningsrosen har blommat oavbrutet i en månads tid, och hon tänker göra det fram till den första frosten. Trofastheten själv. Därför är hon vackrast i år.

"Jag är skön, ty jag har vuxit i min älskades trädgård.
Jag stod i vårregn och fick dricka längtan,
jag stod i solen och fick dricka glöd -
nu står jag öppen och väntar."

                     Edith Södergran






2 kommentarer:

  1. Vilken underbar text - och ett härligt Södergran-citat. Sannerligen tänkvärt!

    SvaraRadera