tisdag 26 juni 2012

Viktigast idag?

Läser i Dagen en sommarkrönika (läs här ) av Fader Misha Jaksic, ortodox präst och ortodox samordnare i SKR, och tänker att detta var denna dags viktigaste ord.

"Kyrkans kännetecken är enheten, heligheten, katoliciteten och apoliciteten (...). På en geografisk plats manifesteras detta av de mångas samling runt den Ene (...). Det kan aldrig villkoras av faktorer som kön, ålder, social status, ras, språk, etnicitet."

Den ortodoxa sfären av kyrkan må dras med praktiska och organisatoriska problem som inte är direkt översättningsbara till den svenskkyrkliga sfären. Men återigen slås jag av att den inre splittring som råder i de olika samfunden inom den svenska kristenheten känns igen av hela kyrkokroppen. Framåt, uppåt mot Guds rike kan vi bara komma under denna trosbekännelse, så fint sammanfattad i texten: "de mångas samling runt den Ene".

3 kommentarer:

  1. Dina välskrivna och intressanta inlägg väcker alltid många tankar och funderingar.

    Så också nu. Jag har inte läst f. Mishas krönika, utan bara de avsnitt som du citerar. Och jag vet inget om ortodoxa kyrkans praktiska och organisatoriska problem.

    Men jag är tveksam till formuleringen ”de mångas samling runt den Ene”. Borde det inte stå ”... den Ende”? För ortodoxa, katoliker – som jag – eller svenskkyrkliga är det väl Jesus Kristus som världens frälsare – den Ende – kring vilken vi borde samlas.

    Jag kan också undra över hur det står till hos oss med kriterierna för ”Kyrkans kännetecken”, så som f. Misha beskriver dem. Enhet? Katolicitet? Apostolicitet (som det väl bör heta)?

    Många frågetecken, och en alldeles för lång bloggkommentar. Men jag kunde bara inte låta bli ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Bengt!
      Uttrycket "... den Ene" tolkar jag just så som du skriver, samlingen kring den Ende, Jesus Kristus. Det är ju vad som förenar oss, ortodoxa, katoliker, lutheraner mfl.
      Sedan är ju verkligen följdfrågan som du skriver hur det står till med oss i våra församlingar utifrån de nämnda kriterierna (och apostolicitet skall det naturligtvis vara:)). Vi tolkar ju innebörden av orden lite olika beroende på vilken tradition vi tillhör.

      Jag tänker vidare...

      Radera
  2. Anders Stenström7 juli 2012 23:27

    Ifall räkneord som _en_ ska ses som adjektiv eller föras till en egen ordklass finns det olika åsikter om. Men _en_ böjs i alla fall som ett adjektiv (_ett_ i neutrum, _en_ i utrum), och i litet filosofiska kontexter kan man stöta på "det ena" i betydelsen 'det som har egenskapen att vara ett till antalet'; "den Ene" är detsamma i maskulin böjning.
    Man kan vilja undvika "den Ende" för att inte till äventyrs tolkas som att inget/ingen utom Gud existerar, något slags panteism.

    SvaraRadera