fredag 15 juni 2012

Tankar inför helgen

Jag vill vara där. Där, där framme skall jag stå och göra det hon gör.

När jag vara fjorton år kallades jag till präst. Vid en högmässa i Skara domkyrka visste jag det bara. Det gick inte att komma ifrån.

Jag vill vara här.

Tolv år senare vigdes jag till präst i samma domkyrka, den kyrka där jag också är döpt och konfirmerad. Ett år senare predikade jag där för första gången, när jag välkomnades som präst i pastoratet. Det är snart sju år sedan.

På söndag firar vi andra söndagen efter trefaldighet, och rubriken är "kallelsen till Guds rike".

Att vi alla är kallade av Gud är grundläggande i Nya testamentet. Att vi alla är kallade till en särskild uppgift är grundläggande i vår kyrkas tradition. Den grundläggande vigningen är dopet, där vi kallas att vara lärjungar, kallas att göra tjänst för Gud och för vår nästa.

För mig var kallelseupplevelsen väldigt tydlig, något som jag inte kunde komma ifrån. Jag fick den senare bekräftad av andra, något som stärkte mig då och stärker mig än idag.
Därför, inför söndagen får vi ha några frågor i åtanke: Vilken är min kallelse? Lever jag i enlighet med den? Vilka människor har Gud sänt i min väg för att påminna mig om min kallelse? Stöttar jag andra som söker Guds vilja med deras liv?  


  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar