torsdag 14 juni 2012

En vanlig tråkig dag

Ibland möter jag hos andra en stor fascination för min vardag. Det händer att jag, när andra talar om min arbetsvardag, tror att de talar om någon annan.
"Det här är Judith, hon är präst! Hennes liv är vansinnigt spännande."
Jovars. Inte särskilt, faktiskt.

Om ni ändå inte är övertygade delger jag här vissa glimtar ur ämbetsvardagen:

En prästs dagbok.
(en parafras på "En kos dagbok", min favoritbarnbok.)

Torsdag.
Vaknade. Åkte till jobbet.
Drack kaffe. Bad. Läste Kyrkans tidning. Blev lagom upprörd. Suckade.
Åkte till en av mina åtta kyrkor. Skolavslutning. Blev trött.
Arkiverade. Ringde. Skrev.
Packade gudstjänstväskan. Glömde kollektcirkuläret igen.
Tänkte. Såg ut genom fönstret.
Ringde. Ingen svarade.
Skrev en lista.
Orkade inte börja på predikan.
Hembesök och vigselsamtal.
Åkte hem.

Spännande va? Nej. Inte särskilt. Men vem har sagt att livet skall vara roligt? Och vem har sagt att Gud inte finns med i det tråkiga. Inte jag.




4 kommentarer:

  1. "En vanlig dag när inget särskilt händer
    kan ge mig det som jag behöver mest.
    En dag som syns mig grå och utan mening
    kan himmelrikets Herre bli min gäst."

    (SvPs 352:1 - A Frostenson)

    SvaraRadera
  2. En kos dagbok är ju underbar! Och jo, sådana där är ju dagarna verkligen väldigt ofta. Själv ser jag just nu fram emot sådana dagar, då jag får vila upp mig lite efter föräldraledigheten. ;) Eller så är det bara något jag säger till mig själv pga det vemodiga i att den går mot sitt slut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en fin bok... en kos långsamma vardag i lagårn, med spontana inhopp i FN. Ungefär som prästeriet.

      Radera