måndag 19 mars 2012

Genom ett sprucket fönster


Jag har sedan jag var mycket liten utvecklat en förmåga att se på världen lite från ett utifrånperspektiv. Som genom ett fönster, tittandes ut på allt det andra. Det är en förmåga som är både på gott och ont. Den hjälper mig att dra mig tillbaka och sortera intrycken när livet bränner till. Den riskerar också att utestänga mig från världen - och framförallt riskerar den att tillåta mig själv att utestänga mig från världen. 

Den hör bloggen är ett sätt att åtminstone ha fönstret på glänt, eller låta det vara en spricka i fönstret. Att kunna stänga fönstret är en överlevnadsteknik, skrik och slit måste stängas ute ibland för att jag skall orka. Men det är ansvarslöst att bara stanna innanför, det är ansvarslöst och egoistiskt att inte dela med mig av mig själv.

Tro det eller ej, men i kyrkan är det mycket skrik och slit. En undersökning visade häromdagen att svenska folket har relativt stort förtroende för präster, men mindre förtroende för kyrkan. Något av det som framhålls som nedbrytande är just kyrkans interna stridigheter.
Men kyrkan består ju av människor, som vi vet. Hon är ett tempel av levande stenar. Vi människor brottas med att i oss själva rymma både det som är gott och det som är ont. Som kyrka skall vi tänka större om varandra - till och med älska varandra - men det innebär inte att vi skall stå tysta i stridigheter. Varje kristen skall höja sin röst för det som är evangeliet. Vi skall inte skämmas för evangeliet, som Paulus sa. Öppna fönstret, alltså. Inte stänga sig själv eller någon annan inne.  

"Vem kan göra er något ont om ni arbetar för det goda? Om ni också får lida för rättfärdighetens skull är ni saliga. Var inte rädda, låt dem inte skrämma er. Men Herren Kristus skall ni hålla helig i era hjärtan. Var alltid beredda att svara var och en som kräver besked om ert hopp. Men gör det ödmjukt och respektfullt i medvetande om er goda sak, så att de som talar illa om ert fromma liv i Kristus får skämmas för sitt förtal. Bättre lida för goda gärningar, om det är Guds vilja, än för onda." (1 Petrusbrevet 3:13-17)

1 kommentar:

  1. Kolla in: http://sofialillyjonsson.wordpress.com/2012/03/19/konstruktiva-steg/

    SvaraRadera