lördag 25 februari 2012

Tankar inför helgen


Vi har inlett den 40 dagar långa fastetiden i vår kyrka. Fastetiden inför den viktigaste av kyrkans högtider – påsken. Under fastan får vi möta bibeltexter som talar om brännande ämnen, om livsviktiga ämnen. Det handlar om prövningar, det handlar om val, det handlar om lidande. Men också om kärlek, om gemenskap, om barmhärtighet, om att dela med sig, om nåd, om glädje. Askonsdagen inleder så fastetiden, avhållsamhetens tid, tiden då vi får fokusera på det som är viktigast i livet, det som vi inte kan leva utan. Under fyrtio dagar får livet gå i eftertankens tecken. Guds ljus får falla in i de mörka vrårna, upplysande och avslöjande.

Det handlar denna helg om prövningar, prövningens stund. Det handlar om öknen och dess betydelse för bibelns människor och för kyrkans. I bibelns berättelser ser vi hur Gud gång på gång leder sitt folk ut i öknen. Öknen blir symbolen för prövning, kamp, frestelse, men även platsen där Gud uppenbarar sig och kommer nära. Öknen är en symbol som vi har lätt för att förstå. Det är torrt, varmt, ödsligt och det är långt mellan vattenhålen. Ibland känns hela livet som en öken.

Jesus beger sig frivilligt ut i öknen. Han vet vad som väntar honom där. Han vet att i det karga, ödsliga, torra landet skall frestaren få tillfälle. Han vet att han skall möta på frestelsen att lämna öknen och ta den lätta vägen. Den lätta vägen för honom hade varit att ta fasta enbart på sin gudomlighet och slagit världen med häpnad. Det är ju också det djävulen säger till honom: förvandla stenarna till bröd! Gör dig själv till härskare över världen!

Jesus vet att det är hans frestelse och att han måste stå emot den. Han skall stå emot den för Gud har en annan plan.

Jesus står emot frestaren genom att visa på Guds löften och Guds ord. Med det visar Jesus att vi också skall stå emot prövningarna genom att lita på Guds löften, det som Gud har sagt, lovat och visat.

Det är inte storleken och kraften hos din egen tro som räknas, utan kraften hos Honom som du sätter din tro till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar