måndag 27 februari 2012

Kunskap

Kommande vecka skall jag hålla ett litet föredrag. Ingenting stort alls, men det är ett ämne som jag tycker om, som jag är ganska bra på och som jag blivit ombedd att säga något om.
Jag ser fram emot det.  
Men, i förberedelsen har den vanligt återkommande tanken infunnit sig hos mig:
vad har jag att säga? Varför skall jag tala om det här? Jag har ju ingen erfarenhet, ingen kunskap, inte skall väl jag...

Eftersom jag är näst intill brottsligt lojal (och lättsmickrad), tackar jag naturligtvis ja. Och jag genomför det. Alltid. En enda gång har jag ställt in. Då födde jag barn istället. Men inte ens då tyckte jag att det var helt okej att utebli.

Varifrån kommer tankarna och känslorna som säger att jag ingenting kan? Jag vet ju att jag kan. Inom vissa områden kan jag till och med väldigt mycket. Vad är det som gör att de negativa tankarna får största utrymmet i min hjärna? Och - vad är det som säger mig att jag inte får tacka nej? Som säger att jag måste genomföra allt, till vilket pris som helst?

Jag vet att jag inte är ensam om det här. Jag vet också att jag på något sätt ju lyckas övervinna det negativa och ändå genomföra det jag föresatt mig - även sådant som jag först är väldigt osäker inför. Jag vet att jag har kunskapen. Jag vet att jag har något att säga. Men det är påfrestande att behöva övertyga sig själv gång på gång.

Det är ju en övningssak. Naturligtvis. Att öva sig i att säga: jag kan, jag kan, jag kan. Jag hade inte blivit tillfrågad om de inte trodde att jag kan. Det är också en övningssak att säga nej. Det är jag inte så bra på än.

Karin B. har ord för det mesta. Även idag:

"Alla de försiktiga med långa håvar
träffar havets jätteskratt.
Vänner, vad söker ni på stranden?
Kunskap kan aldrig fångas,
kan aldrig ägas.  

Men om du rak som en droppe
faller i havet att upplösas
färdig för all förvandling ---
då skall du vakna med pärlemorhud
och gröna ögon
på ängar där havets hästar betar
och vara kunskap."

                           Karin Boye

2 kommentarer:

  1. Kunskap är att veta hur lite vi vet ..... Så lär oss veta mer ��

    SvaraRadera