onsdag 15 februari 2012

I din hand


"Du omger mig på alla sidor, jag är helt i din hand.
Den kunskapen är för djup för mig, den övergår mitt förstånd.
Var skulle jag komma undan din närhet?
Vart skulle jag fly för din blick?
Stiger jag upp till himlen, finns du där,

lägger jag mig i dödsriket, är du också där.
Tog jag morgonrodnadens vingar,
gick jag till vila ytterst i havet,
skulle du nå mig även där och gripa mig med din hand."

Ps 139:5-10

När jag läste hebreiska under utbildningen och kom till psaltaren översatte vi naturligtvis den här älskade psalmen, nr 139. Jag minns mycket tydligt arbetet med texten, för det var några ordval som jag funderade över och vars betydelse fastnade hos mig.
I grundtexten beskrivs Gud som en förföljare - en stalker (visserligen i positiv bemärkelse) som jag inte kan fly undan, även när jag vill. 
Jag påminner mig om det ibland, för det finns tillfällen då Gud verkligen är i vägen och jag helst av allt skulle vara utan hans närvaro. Så kan det också vara med tron. Och så kan det också vara med Gud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar