torsdag 5 januari 2012

Läsande, lyssnande, skrivande och talande.

I den ordningen utvecklas mitt tänkande. Den här bloggen är tänkt att vara ett led i detta - utvecklandet av mitt ( och kanske andras?) tänkande - där skrivandet har en mycket stor del . När jag skriver ser jag vad jag läst och och jag ser vad jag har lyssnat efter. Jag ser vad jag har läst hos dem som levt längre än jag, och jag ser vad jag i lyssnandet har fått ta emot av de människor jag möter och det jag möter i mitt inre. Jag läser, lyssnar, skriver, talar. Så utvecklas mitt tänkande. 
Vi lever i en ordrik kultur. Jag älskar ord. Älskar Ordet. Så mycket av det som sägs saknar mening, saknar relevans. I en ordrik värld vill jag våga omfamna Ordet; Ordet som är mening, Ordet som ger mening. 
Jag är präst och mitt verktyg, min inspiration, min ryggrad är Ordet. Ordet med stor bokstav är Gud själv, tillvarons grund. Genom sitt Ord har han skapat världen, och det är genom Ordet han uppehåller den. På det får jag leva, i det får jag vila. Som präst är jag vigd till att vara Ordets tjänare. Det är stort. Det är större än jag. Nyttigt att tänka på.

Att skriva offentligt är att lämna ut sig själv en smula. Kanske är det egentligen en smula mer än vad jag är bekväm med. Men; motsatsen, att skriva bara för sin egen del, är snudd på egoistiskt. Därför vill jag gärna läsa, lyssna, skriva och tala med dig. Här. Välkommen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar