onsdag 1 februari 2012

Hur allting hänger ihop

Lyssnade på vetenskapsradion på P1 imorse som vanligt - ofta en närmast utomkroppslig upplevelse för en inbiten humanist som jag. Man berättade bland annat om nya forskningsrön inom partikelfysiken. Om jag förstod det rätt så hoppades man på att man nu funnit den beståndsdel som skulle göra "Standardmodellen" hel och fullständig.
"Vad är då Standardmodellen?", undrade jag naturligtvis, vetgirigt. Jo, förklarade man mycket pedagogiskt; Standardmodellen är den modell som förklarar hur allting hänger ihop!

Det är ju underbart! Tänk om forskarna funnit den sista lilla pusselbiten, den avgörande beståndsdelen som visar hur allt hänger ihop!

Rysningar av välbehag infann sig. Tänka sig, det trodde jag inte när jag vaknade - att idag är dagen då vi får reda på hur allting hänger ihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar